OpANAF nr. 1193 din 2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de fiducie sau ale construcţiilor juridice similare fiduciei

In data de 12 august 2021 a intrat in vigoare OpANAF nr. 1193 din 2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de fiducie sau ale construcţiilor juridice similare fiduciei, de organizare şi funcţionare a Registrului central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, pentru aprobarea Procedurii privind accesul la Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare

Astfel se adoptă procedura de înregistrare la autoritatea fiscală a contractelor de fiducie având în vedere art.780 alin. (1) din Codul civil adoptat prin Legea nr. 287/2009, care prevede:

„(1) Sub sancţiunea nulităţii absolute, contractul de fiducie şi modificările sale trebuie să fie înregistrate la cererea fiduciarului, în termen de o lună de la data încheierii acestora, la organul fiscal competent să administreze sumele datorate de fiduciar bugetului general consolidat al statului”.

Prin urmare, un contract de fiducie trebuie înregistrat la organul fiscal în termen de o lună de zile de la semnarea acestuia prin grija fiduciarului având ca sancțiune nulitatea absolută a contractului în cazul în care nu se realizează procedura de înregistrare.

Prin OpANAF nr. 1193 din 2021 se adoptă procedura efectivă de înregistrare a acestor contracte de fiducie, se reglementează „Registrul Central al Fiduciilor” și se aprobă procedura privind accesului la Registrul Central al Fiduciilor. Toate aceste proceduri țin cont și de reglementările privind combaterea spălării banilor adoptate prin Legea nr. 129/2019 cu modificări ulterioare.

Astfel, se aprobă modelul și conținutul mai multor formulare dintre care amintim:

  • Declarație de înregistrare a contractelor de fiducie;
  • Cerere de eliberare a certificatului de dovadă a înregistrării contractului de fiducie;
  • Certificatul de dovadă a înregistrării contractului de fiducie;
  • Cerere de acces la informații privind beneficiarii reali din contractele de fiducie;
  • Cerere de înregistrare online la accesul privind informațiile cu beneficiarii reali din contractele de fiducie.

Procedura efectivă de declarare a contractelor de fiducie se realizează efectiv prin utilizarea serviciului Spațiul Privat Virtual – SPV. Se va completa formularul tipizat – Declarație de înregistrare a contactelor de fiducie, iar la acest formular se va anexa copia contractului de fiducie.

Desigur, nu trebuie să omitem faptul că termenul este de o lună de zile de la semnarea contractului.

Sursa: bentaconsult

Informatii contact

Legal Consult
Strada Doctor Carol Davila 93,
București 050453
Telefon: 0213149229
Fax: 0213149229
Email: office@legalconsult.ro

Aboneaza-te la Newsletter

Stabileste o intalnire →
In aceasta perioada trebuie sa fim solidari!
LegalConsult va ofera gratuit consultatii juridice, diverse puncte de vedere. Va invitam sa ne contactati pentru a comunica cu specialistii nostri, in timp real, la adresa de e-mail office@legalconsult.ro.

Totul este gratuit!
Din aceasta situatie putem iesi doar impreuna.

inchide