Orientari interpretative ale Comisiei Europene referitoare la aplicarea anumitor dispoziții ale legislației UE cu privire la drepturile pasagerilor în contextul pandemiei de COVID-19

In data de 18 martie 2020, Comisia Europeana a publicat un set de Orientari interpretative referitoare la aplicarea anumitor dispoziții ale legislației UE cu privire la drepturile pasagerilor în contextul pandemiei de COVID-19.

Orientarile au drept obiectiv “clarificarea modului în care anumite dispoziții ale legislației UE din domeniul drepturilor pasagerilor se aplică în contextul epidemiei de Covid-19, mai ales ceea ce privește anulările și întârzierile”. 

Confrom textului acestora, Orientările acoperă următoarele acte legislative privind drepturile pasagerilor: 

Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91; 

Regulamentul (CE) nr. 1371/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar; 

Regulamentul (UE) nr. 1177/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind drepturile pasagerilor care călătoresc pe mare și pe căi navigabile interioare și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004; 

Regulamentul (UE) nr. 181/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 februarie 2011 privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul și autocarul și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004. 

  • In ce priveste transportul aerian, vom enumera, punctual, drepturile pasagerilor si situatiile in care se aplica recomandarile Comisiei Europene, acestea urmand a fi detaliate in continuare.

Drepturile pasagerilor sunt urmatoarele:

Dreptul la rambursare sau la redirectionare: in caz de anulare a zborurilor planificate sau de imposibilitate obiectiva de a fi efectuate, operatorii de transport aerian au obligatia de a oferi pasagerilor posibilitatea alegerii întrerambursare (restituire) a contravalorii biletelor achizitionate; redirecționare cât mai repede posibil (schimbarea zborului cu urmatorul zbor, avand aceeasi destinatie, care va putea fi efectuat) sau redirecționarea la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului;

Dreptul la deservire: operatorul de transport aerian trebuie sa le ofere pasagerilor care sunt afectati de o anulare a zborurilor si deservire gratuita, constand in mese si bauturi, direct proportionale si timpul de asteptare si, daca este cazul, cazare hoteliera si transport catre locul de cazare. Acest drept este oferit pasagerilor care se gasesc in situatia in care trebuie sa astepte pentru a fi redirectionati catre un alt zbor, disponibil in cel mai scurt timp posibil. Comisia arata ca, in conformitate cu regulamentul, operatorul de transport aerian trebuie sa isi îndeplineasca obligatia de deservire chiar si atunci cand anularea unui zbor se datoreaza unor circumstante exceptionale, care nu ar fi putut fi evitate chiar daca ar fi fost luate toate masurile rezonabile;

Dreptul la despagubiri: pasagerii vor avea dreptul la despagubiri sub forma de sume fixe in caz de anulare sau intarziere a zborurilor, cu exceptia cazului in care anularea a fost comunicata de catre compania aeriana cu mai mult de 14 zile in avans sau in cazul in care anularea este cauzata de existenta unor circumstante exceptionale, care nu ar fi putut fi evitate chiar daca ar fi fost luate toate masurile rezonabile (cum este aparitia pandemiei de Covid-19);

- Dreptul de a fi informati: drepturile la despăgubiri în caz de anulare sunt legate de situația în care operatorul de transport nu informeaza pasagerul cu suficient timp înainte. Operatorul de transport are obligatia de a informa pasagerii cu privire la drepturile acestora.

  • Cazuri in care nu se aplica Orientarile Comisiei:

- in cazul in care a fost achizitionat un pachet de servicii de calatorie, astfel cum sunt definite mai jos, conform Directivei (UE) 2015/2302 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate (ocombinatie a cel putin doua tipuri diferite de servicii de calatorie destinate aceleiasi calatorii sau vacante, precum: transport de pasageri, cazare care nu face parte intrinseca din transportul de pasageri si care este realizata in alt scop decat cel rezidential, inchirierea de autoturisme, orice alt serviciu turistic care nu este parte intrinseca a unui serviciu de calatorie, precum cele mentionate anterior)

 

Astfel cum am mentionat, Orientările nu se referă la Directiva (UE) 2015/2302 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate. Amintim faptul ca Directiva (UE) 2015/2302 reglementeaza drepturile consumatorilor în legătură cu pachetele de servicii, în special în ceea ce privește cerințele în materie de informare, răspunderea comercianților pentru executarea serviciilor incluse în pachet și protecția în caz de insolvență a organizatorului sau a comerciantului cu amănuntul. 

Conform Directivei, pachet de servicii de calatorie inseamna o combinatie a cel putin doua tipuri diferite de servicii de calatorie destinate aceleiasi calatorii sau vacante (transport de pasageri, cazare care nu face parte intrinseca din transportul de pasageri si care este realizata in alt scop decat cel rezidential, inchirierea de autoturisme, orice alt serviciu turistic care nu este parte intrinseca a unui serviciu de calatorie, precum cele mentionate anterior). Pentru a fi considerat un pachet de servicii de calatorie, serviciile respective trebuie sa fie combinate de un singur comerciant, inainte de a se incheia un contract unic cu privire la toate serviciile.

De asemenea, si in cazul in care se incheie contracte separate cu furnizori individuali de servicii de calatorie, se considera a fi un pachet de servicii de calatorie daca: serviciile sunt achizitionate de la un singur punct de vanzare si au fost selectate inainte de acceptarea efectuarii platii de catre calator; serviciile au fost oferite, vandute sau facturate la un pret forfetar sau total; serviciile au fost promovate sau vandute sub denumirea de “pachet” sau o denumire similara; serviciile au fost combinate dupa incheierea unui contract prin care un comerciant a acordat calatorului dreptul sa aleagadintr-o selectie de diferite tipuri de servicii de calatorie; sau au fost achizitionate de la comercianti diferiti prin procese de rezervare online asociate în care numele calatorului, detaliile de plata si adresa de e-mail se transmit de la comerciantul cu care se incheie primul contract catre un alt comerciant sau alti comercianti, iar contractul se incheie cu acest din urmacomerciant sau cu acesti comercianti in cel tarziu 24 de ore dupa confirmarea rezervarii primului serviciu de calatorie.

De mentionat este faptul ca nu se considera a fi un pachet de servicii de calatorie cazul in care doua sau mai multe servicii de calatorie sunt combinate insa acestea “nu reprezinta o proportie semnificativa a valorii combinatiei, nu sunt prezentate ca fiind si nu reprezinta in alt fel o caracteristica esentiala a combinatiei” sau sunt selectate si achizitionate doar dupa inceperea executarii unui serviciu de calatorie.

In acest articol, vom trata drepturile pasagerilor prevazute de Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr.295/91, urmand sa amintim si aspectele esentiale prevazute de Regulamentul (CE) nr.1371/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar.

A. In Orientarile Comisiei, cu privire la dreptul pasagerilor la rambursare sau la redirectionare, se stabileste faptul ca, in cazul anulării unui zbor de către companiile aeriene (indiferent de cauza acestei anulări), conform articolului5 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004, operatorului efectiv de transport aerian are obligatia de a oferi pasagerilor posibilitatea să aleagă între rambursare (restituire); redirecționare cât mai repede posibil sau redirecționarea la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului. 

De asemenea, Comisia mentioneaza faptul ca, in cazul în care pasagerul rezervă separat zborul de plecare și zborul de întoarcere, iar zborul de plecare este anulat, pasagerul are dreptul numai la rambursarea zborului anulat, adică, în acest caz, zborul de plecare. Cu toate acestea, dacă zborul de plecare și zborul de întoarcere fac parte din același contract, chiar dacă sunt exploatate de operatori de transport aerian diferiți, pasagerilor ar trebui să li se ofere două opțiuni în cazul anulării zborului de plecare: să le fie rambursat integral biletul (adică ambele zboruri) sau să fie redirecționați pe un alt zbor pentru zborul de plecare.

In cazul in care pasagerii doresc redirectionarea in locul rambursarii, pasagerii ar trebui să fie informați cu privire la întârzieri și/sau la incertitudinile legate de alegerea redirecționării. In special in contextul pandemiei de COVID-19,masura redirectionarii poate sa nu fie cea mai favorabila pentru pasageri, mai ales in cazul in care acestia intentioneaza sa calatoreasca catre un stat membru in care s-a luat masura suspendarii zborurilor, nefiind clar momentul la care aceasta masura va inceta. Astfel, nici operatorii de transport nu vor putea oferi date suplimentare pasagerilor care doresc redirectionarea “cu prima ocazie posibila”, aceasta masura putand fi supusa unor incertitudini si chiar amanari subsecvente.  În al doilea rând, Comisia arata ca, in cazul în care un pasager alege totuși redirecționarea cu prima ocazie posibilă, ar trebui să se considere că operatorul de transport și-a îndeplinit obligația de informare față de pasager dacă i-a comunicat acestuia, din proprie inițiativă, cât mai curând posibil și în timp util, zborul disponibil pentru redirecționare.

In contextul pandemiei de COVID-19, de cele mai multe ori, companiile aeriene au oferit pasagerilor care nu mai pot calatori, un tip de bonuri valorice care ar putea fi folosite pentru o alta calatorie, intr-un termen care, de regula, este stabilit de operatorul de transport. 

In curpinsul Orientarilor, Comisia Europeana a subliniat faptul ca optiunea oferirii unor bonuri valorice pasagerilor, in locul posibilitatii alegerii intre rambursare sau redirectionare, nu poate fi o alegere discretionara a operatorilor de transport, o astfel de situatie reprezentand o incalcare a drepturilor pasagerilor. In contextul existentei unei stari de urgenta, recunoscuta la nivel mondial, operatorii de transport nu pot impune pasagerilor aceasta optiune, ci au obligatia de a-i informa pe acestia din urma cu privire la variantele existente, in ipoteza imposibilitatii efectuarii calatoriei planificate, fiind la latitudinea pasagerilor remediul de care doresc sa beneficieze.

Regulamentul (CE) nr.1371/2007: Dreptul la rambursare sau la redirectionare este prevazut si in art.16 din Regulamentul (CE) nr. 1371/2007 privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar. Astfel, atunci cand este previzibil, in mod rezonabil, ca sosirea la destinatia finala se va efectua cu o intarziere mai mare de 60 de minute, calatorii vor avea dreptul la alegere intre rambursarea pretului biletului sau redirectionare, in conditii de transport comparabile, ce poate avea loc fie cat mai repede posibil, fie la o data ulterioara, convenabila pasagerilor. Dispozitiile cu privire la informarea prealabila a pasagerilor se aplica si in acest caz.

 

B. Un alt drept al pasagerilor, prevazut de Regulamentul (CE) nr. 261/2004, este dreptul la deservire, care stabileste ca operatorul de transport aerian trebuie sa le ofere pasagerilor care sunt afectati de o anulare a zborurilor sideservire gratuita, constand in mese si bauturi, direct proportionale cu timpul de asteptare si, daca este cazul, cazare hoteliera si transport catre locul de cazare. Comisia mentioneaza faptul ca, in ipoteza anularii sau intarzierii zborului planificat, pasagerii vor avea dreptul la deservire numai daca acestia nu opteaza pentru rambursare sau redirectionarea la o data ulterioara, la alegere. Prin urmare, se observa ca acest drept este oferit pasagerilor care se gasesc in situatia in care trebuie sa astepte pentru a fi redirectionati catre un alt zbor, disponibil in cel mai scurt timp posibil. Comisia arata ca, in conformitate cu Regulamentul, operatorul de transport aerian trebuie sa isi îndeplineasca obligatia de deservire chiar si atunci cand anularea unui zbor se datoreaza unor circumstante exceptionale, care nu ar fi putut fi evitate chiar daca ar fi fost luate toate masurile rezonabile.

Regulamentul (CE) nr.1371/2007: Corelativ dreptului la deservire, art.18 din Regulamentul (CE) nr. 1371/2007 privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar prevede dreptul la asistenta, stabileste faptul ca pasagerii au dreptul sa primeasca informatii asupra situatiei si a orelor de plecare si de sosire estimate, de indata ce acestea sunt disponibile. In cazul in care intarzierea depaseste 60 de minute, pasagerii au, de asemenea, dreptul de a primi mese si bauturi, in limite rezonabile, precum si cazare, in cazul in care se impune sederea pentru una sau mai multe nopti, in masura in care acest lucru este posibil din punct de vedere material. In plus, acestia vor avea dreptul la transport pana la gara, pana la un punct de plecare alternativ sau chiar pana la destinatia finala, in cazul in care trenul este blocat pe calea ferata. Respectarea drepturilor pasagerilor, mentionate mai sus, este obligatorie pentru intreprinderea feroviara chiar si in cazul in care anularea unui tren este cauzata de circumstante exceptionale, cum este situatia creata de pandemia de COVID-19.

 

C. Cu privire la dreptul pasagerilor la despagubiri, prevazut de Regulamentul 261/2004, este de mentionat faptul ca pasagerii vor avea dreptul la despagubiri sub forma de sume fixe in caz de anulare sau intarziere a zborurilor, cu exceptia cazului in care anularea a fost comunicata de catre compania aeriana cu mai mult de 14 zile in avans sau in cazul in care anularea este cauzata de existenta unor circumstante exceptionale, care nu ar fi putut fi evitate chiar daca ar fi fost luate toate masurile rezonabile. Aceasta este si situatia de fata, in care autoritatile publice iau diferite masuri in vederea limitarii extinderii pandemiei COVID-19, masuri ce sunt, in totalitate, in afara controlului operatorilor aerieni. Astfel, in cazul in care autoritatile interzic circulatia persoanelor, excluzand astfel posibilitatea efectuarii anumitor zboruri, operatorul de transport nu va putea fi tinut raspunzator fata de pasager, nefiind obligat la despagubire. De asemenea, Comisia arata ca si situatia in care limitarea zborurilor ar fi doar partiala, fiindu-le permis, spre exemplu, rezidentilor statului in cauza sa calatoreasca in mod liber, ar putea exonera de raspundere operatorul de transport, in ipoteza in care nicio astfel de persoana nu ar rezerva bilete de calatorie. 

Comisia arata ca “in cazul in care nicio astfel de persoana nu ar lua un anumit zbor, acesta ar ramane gol daca nu ar fi anulat si, in astfel de situatii, ar putea fi legitim ca un operator de transport sa nu astepte pana foarte tarziu, ci sa anuleze zborul in timp util, pentru a putea lua masuri organizatorice adecvate, inclusiv in ceea ce priveste deservirea pasagerilor, care constituie o obligatie a operatorului de transport. In cazuri de acest tip si in functie de circumstante, se poate totusi considera ca o anulare este cauzata de masura luata de autoritatile publice”.

Se observa ca, in cazul in care o companie aeriana decide sa anuleze un zbor, decizia fiind una justificata, aceasta anulare ar putea fi considerata ca fiind cauzata de circumstante exceptionale, iar operatorul de transport ar putea fi exonerat de obligatia de plata a despagubirilor.

Regulamentul (CE) nr.1371/2007: Conform art.17 al Regulamentului (CE) nr. 1371/2007 privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar, in cazul în care calatorii nu opteaza pentru rambursare, ci solicita continuarea calatoriei sau redirectionarea, ei au, de asemenea, dreptul la despagubire. Comisia arata ca, pentru intarzieri intre 60 si 119 minute, despagubirea se ridica la 25% din pretul legitimatiei de transport, in timp ce pentru intarzieri de 120 de minute și mai mult, despagubirea este de 50% din pret. Se observa ca, spre deosebire de alte moduri de transport, existenta unor circumstante extraordinare nu afecteaza dreptul pasagerilor la despagubiri in caz de intarzieri sau anulari. 

 

D. Dreptul pasagerilor de a fi informati: cu privire la acest drept, Comisia nu a detaliat prea multe aspecte. De mentionat este faptul ca Regulamentul (CE) nr. 261/2004 nu contine prevederi specifice cu privire la informațiile referitoare la perturbările survenite în timpul călătoriilor. Drepturile la despăgubiri în caz de anulare sunt legate de situația în care operatorul de transport nu furnizează un preaviz cu suficient timp înainte.

Regulamentul (CE) nr.1371/2007: Dreptul de a fi informat este prevazut de art.8 si, respectiv, Anexa II a Regulamentului (CE) nr.1371/2011.

 

Cu privire la sanctiunile aplicabile operatorilor de transport care nu respecta aceste prevederi, Regulamentele europene arata ca este la latitutinea statelor membre stabilirea regimului sanctiunilor aplicabile, care trebuie sa fie effective, proportionale si disuasive, urmand ca tot statele sa se asigure ca aceste sanctiuni sunt aplicate.

Prin Hotărârea nr.1912/2006 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea aplicării Regulamentului (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004, care stabilește reguli comune privind compensarea și asistența acordate pasagerilor în cazul refuzului la îmbarcare și al anulării sau întârzierii zborurilor și care abrogă Regulamentul (CEE) nr. 295/91, in vigoare de la 01 ianuarie 2007, Romania a stabilit urmatoarele:

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a fost desemnata ca organism responsabil cu supravegherea respectării drepturilor pasagerilor, prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 261/2004.

Nerespectarea drepturilor pasagerilor constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

- neacordarea de catre operatorul de transport a dreptului la rambursare sau redirectionare si a dreptului la deservire se sanctioneaza cu amendă de la 800 lei la 1.800 lei;

- neinformarea pasagerilor cu privire la drepturile acestora se sanctioneaza cu amendă de la 300 lei la 500 lei.

Aceste sanctiuni se aplică transportatorului aerian, individual, pentru fiecare pasager pentru care se constată nerespectarea obligațiilor ce îi revin transportatorului potrivit Regulamentului (CE) nr. 261/2004. ANPC constata contraventiile si aplica sanctiunile, prin reprezentantii acesteia.

 

Bilba Daria

Legal Managing Partner

Informatii contact

Legal Consult
Strada Doctor Carol Davila 93,
București 050453
Telefon: +40722511303
Fax: -
Email: office@legalconsult.ro

Aboneaza-te la Newsletter

Stabileste o intalnire →